
|
|
Lipiec-Sierpień
2001 |
Warsztaty |
System ZERO-OSN w edukacj [cz.2]
Mirosław Miecielica, Artur
Grochowski |
|
W poprzednim
artykule poświęconym systemowi ZERO omówiliśmy jego programy wewnętrzne,
katalogi narzędzi, tokarek i oprzyrządowania. W tym artykule zapoznamy się
z możliwościami programowania w systemie ZERO-OSN.
Omawiamy
tu wersję edukacyjną. Wersja komercyjna jest wzbogacona o funkcje
programowania w cyklach oraz zapewnia zapisywanie programów dla
poszczególnych obrabiarek. Interfejs systemu ZERO został
zaprojektowany tak, aby osoba programująca miała wrażenie współpracy ze
sterownikiem Sinumerik 810T. Po uruchomieniu systemu pojawia się menu
główne (rys. 1), a w nim kilkanaście funkcji, które uruchamia się,
wprowadzając dany symbol.
Wykaz
programów
Opcję tę
wybieramy, wprowadzając z klawiatury jedynkę. Otwiera się wówczas okno
widoczne na rysunku 2. W górnej części ekranu wymienione są funkcje z
opisem skrótów klawiszowych. Pozostałą część ekranu zajmuje lista
programów obróbczych. Do dyspozycji są funkcje ułatwiające wyszukiwanie
programów, poruszanie się po ich bazie oraz dokonywanie modyfikacji. Po
wybraniu programu można wywołać następujące (oznaczone literami)
działania:
-
D -
wyświetlenie trójwymiarowego widoku 3D gotowego detalu obrobionego za
pomocą programu OSN,
-
R -
wyświetlenie rysunku technicznego detalu,
-
V -
wyświetlenie filmu video przedstawiającego obróbkę detalu,
-
T -
wyświetlenie tekstu opisującego obrabiany detal.
W rubryce
uwagi może się znaleźć np. napis TRDVWZOR. Pierwsze cztery litery
oznaczają funkcje, jakie możemy uruchomić, a WZOR informuje, że wgrano
przykład pokazowy. W przypadku niektórych programów brakuje np. rysunku i
filmu wideo, wówczas zamiast litery pojawia się kreska, np. T__VWZOR. Gdy
wybierzemy program, powracamy do menu głównego. Jak widać na rysunku 3, w
piątym wierszu pojawi się informacja o wczytaniu do pamięci programu o
danym numerze (0004).
Program
źródłowy
W
wyświetlanym programie źródłowym występuje specjalna tabulacja
(poszczególne grupy funkcji występują w osobnych kolumnach) i pominięte są
pewne znaki sterujące, niezbędne np. do identyfikacji programu lub
podprogramu, końca bloku itd. Taki sposób prezentacji jest na pewno
bardziej czytelny dla programisty. Funkcję Program źródłowy wybieramy z
menu głównego, wprowadzając cyfrę 6 (rys. 4). Funkcja ta pozwala jedynie
obejrzeć program, nie umożliwia dokonywania zmian.
Program
sterujący
Program
zapisany w języku zrozumiałym dla obrabiarki (Sinumerik 810T) można
wyświetlić, wybierając cyfrę 7 w menu głównym. Poza tekstem programu
głównego (który mogliśmy zobaczyć jako program źródłowy) wstawione zostają
teksty podprogramów, wartości korekcyjne narzędzi, przesunięcia punktu
zerowego G54 - G57. Każdy fragment programu otrzymuje czytelny dla
obrabiarki nagłówek (np. program główny - %MPF, podprogram - %SPF, wykaz
narzędzi - %TOA), usunięte zostają zbędne znaki, np. tabulatory i spacje
(rys. 5).
Modyfikacja programu źródłowego
Do funkcji
modyfikacji programu źródłowego przechodzimy, podając cyfrę 4 w menu
głównym. Modyfikujemy lub wprowadzamy program w formacie kodu źródłowego,
który jest wygodny i czytelny dla programisty. Zapis zawiera specjalną
tabulację (poszczególne grupy funkcji występują w osobnych kolumnach) oraz
informacje uzupełniające (np. określenie typu obrabiarki, spis
podprogramów itp.) Modyfikacja programu polega na wstawianiu, usuwaniu
lub korekcji bloków stworzonego programu. Podczas programowania czy
poprawiania programu źródłowego korzystamy z funkcji przedstawionych w
tabeli 1. Ciąg informacji wpisanych w jednej linii będziemy nazywali
blokiem (rys. 6). Dla łatwiejszej orientacji w programie bloki są
numerowane N005, N010 itd. Gdy wprowadzamy blok, podajemy go jako ciąg
funkcji (np. X12Z123.5S500G0) następujących po sobie w dowolnej
kolejności. System automatycznie wpisze poszczególne grupy funkcji w
osobnych kolumnach (podawanie numeru bloku nie jest konieczne). System
ZERO w wersji przeznaczonej dla przemysłu zapewnia programowanie w cyklach
(rys. 7). W wersji edukacyjnej dostępny jest tylko cykl konturu, warto się
jednak z nim zapoznać.
Informacje dodatkowe
Informacje
dodatkowe zestawione są w postaci tabeli (rys. 8). Możemy dołączyć do
programu obróbczego istotne dane technologiczne: słowny opis przygotówki,
dane o materiale, z jakiego wykonany jest detal, informacje o ustawieniu
podtrzymki i konika na łoży obrabiarki, zastosowanym kle założonym do
pinoli konika, zastosowanym uchwycie, zabieraku lub szczękach. Wśród
informacji znajduje się także automatycznie wpisywana data ostatnich zmian
dokonanych w programie obróbczym.
Podprogramy
W
złożonych programach obróbczych często wykorzystywane są podprogramy.
Podprogram - to osobna część programu obróbczego, którą możemy przywołać
(wykonać) w dowolnym miejscu programu głównego dowolną liczbę razy.
Korzystanie z gotowych podprogramów bardzo skraca czas tworzenia nowego,
skomplikowanego programu.
Geometria przygotówki
Przygotówka jest materiałem, z którego będziemy wykonywali nasz
detal. Przygotowanie materiału wyjściowego może ograniczać się do odcięcia
potrzebnego fragmentu. Czasami jednak materiał wyjściowy jest już wstępnie
obrabiany na innej maszynie i wtedy przygotówka ma bardziej złożony
kształt (rys. 9). Opisanie geometrii przygotówki umożliwia w dalszej
kolejności graficzne przedstawienie symulacji obróbki. Wprowadzenie zarysu
przygotówki polega na podaniu ciągu punktów. Każdy opisany jest w jednym
bloku.
Wykaz
narzędzi
Wykaz ten
zawiera zestawienie wszystkich narzędzi, których wykorzystanie jest
założone w danym programie obróbczym (odpowiednikiem głowicy narzędziowej
instalowanej na obrabiarkach sterowanych numerycznie jest imak narzędziowy
mocowany na maszynach konwencjonalnych). Ekran wykazu narzędzi widać
na rysunku 10. W poszczególnych kolumnach znajdują się następujące dane:
-
numer
gniazda głowicy, w jakim zamocowano narzędzie; -
-
numer
korektora narzędzia zamocowanego w gnieździe głowicy;
-
kod
narzędzia: 1 - noże tokarskie do toczenia powierzchni zewnętrznych,
wytaczaki, noże do kanałków, 2 - noże do nacinania gwintów, 3 -
przecinaki i noże do toczenia kanałków, 4 - wcinaki wzdłużne, 5
- wiertła kręte i specjalne, 6 - inny osprzęt mocowany na głowicy; -
-
stałe
ostrza określające odległość ostrza noża od punktu bazowego głowicy w
kierunkach X i Z (wielkości te można obejrzeć po wybraniu symbolu U), -
-
promień ostrza noża lub średnica wiertła,
-
kąty
ostrza (wielkości te można obejrzeć po wybraniu symbolu U): K1 - kąt
zawarty między osią wrzeciona a główną krawędzią skrawającą lub kąt
wierzchołkowy dla wierteł, K2 - kąt naroża (zawarty między główną a
pomocniczą krawędzią skrawającą - dla płytek okrągłych równy zeru).
System
zapewnia oglądanie rysunku narzędzi oraz jego danych konstrukcyjnych (rys.
12), a także oglądanie szkicu narzędzia z danymi charakterystycznymi (rys.
13).
Katalog
narzędzi
Katalog
narzędzi systemu ZERO-OSN zawiera typowe narzędzia stosowane w tokarkach
sterowanych numerycznie. Po uruchomieniu katalogu na ekranie pojawia się
okno (rys. 14), w którym poruszamy się podobnie jak w innych oknach
systemu, używając klawiszy -> i <- oraz PgUp i PgDn. Narzędzia
pogrupowane są według kodów noży. Między poszczególnymi grupami
pozostawiono wolne pozycje do definiowania własnych narzędzi. Po wybraniu
narzędzia można zobaczyć jego rysunek oraz dane konstrukcyjne (rys. 15).
Symulacja obróbki
Po
napisaniu programu obróbczego lub przeprowadzeniu jego modyfikacji należy
sprawdzić poprawność jego działania. Po wybraniu cyfry 22 pojawia się
ekran z zarysem przygotówki (rys. 16). W górnej części widzimy pasek
informacyjny, w którym podczas symulacji wyświetlany jest kod aktualnie
wykonywanego bloku. Nieco niżej znajdują się dane o parametrach obróbki,
załączeniu chłodziwa oraz wybranej obrabiarce. Symulację możemy
przeprowadzić w całości lub poszczególnymi blokami. Przydatną funkcją jest
oglądanie poszczególnych fragmentów ekranu w powiększeniu, co ma
szczególnie znaczenie w przypadku skomplikowanej obróbki. Istnieje
możliwość prześledzenia toru ruchu narzędzi (rys. 17) lub wykonania
symulacji 3D. Program obróbczy można uznać za poprawny, jeśli
spełnione są trzy warunki:
-
symulacja obróbki przebiega prawidłowo i nie wykazuje kolizji
narzędzia z materiałem (głównym celem symulacji jest wykrycie błędów
geometrycznych);
-
po
sprawdzeniu programu przy użyciu funkcji o symbolu 40 nie są zgłaszane
błędy ani uwagi (głównym celem tej kontroli programu jest sprawdzenie
jego zgodności z możliwościami technicznymi obrabiarki);
-
parametry technologiczne obróbki, takie jak prędkość skrawania,
obroty wrzeciona i wartość posuwu są prawidłowe.
Wybranie
symbolu 40 w dalszej kolejności spowoduje obliczenie całkowitego czasu
pracy maszyny oraz czasu pracy poszczególnych narzędzi.
Wstęp
do programowania
Pracę w
programie zaczynamy od analizy dokumentacji 2D detalu, który mamy wykonać.
Gdy korzystamy z przygotówki o złożonym kształcie, musimy przeanalizować
również jej dokumentację. Następnie możemy przejść do planowania obróbki.
Jest identyczna dla obrabiarek konwencjonalnych i numerycznych. Musimy
odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
-
jakiego typu obrabiarki będziemy używali,
-
w jaki
sposób zamocujemy detal,
-
jakie
narzędzia zastosujemy do skrawania,
-
w
jakiej kolejności chcemy realizować poszczególne procesy technologiczne.
Tworzenie
programu możemy rozpocząć:
-
przez
wywołanie funkcji Wprowadzanie programu z menu głównego, bezpośrednio po
uruchomieniu Systemu ZERO-OSN. Wówczas musimy wprowadzić wszystkie dane
niezbędne dla nowego programu (przygotówkę, narzędzia, informacje
dodatkowe);
-
przez
wywołanie funkcji Wprowadzanie programu z menu głównego po uprzednim
wczytaniu innego programu. Wówczas takie dane, jak przygotówka,
narzędzia, informacje dodatkowe będą przywołane z wczytanego programu
źródłowego;
-
przez
skopiowanie programu już istniejącego.
Jak łatwo
się domyślić, użycie pierwszej metody jest najbardziej pracochłonne i
trudne. Początkującym programistom obrabiarek poleca się dwie pozostałe.
Jako pierwszy przykład omówimy prosty program, który stworzymy na
bazie już istniejącego. W kolejnym artykule poświęconym systemowi ZERO
omówimy szczegółowo kroki tworzenia kodu złożonego. Zaczynamy od
wprowadzenia istniejącego programu. Zawiera on przygotowane wcześniej
dane, takie jak przygotówka, oraz informacje dodatkowe, których
przywołanie uprości prace nad nowym programem. Następnie wprowadzamy numer
tworzonego programu: wystarczy podać literę N i system sam dobierze
pierwszy wolny numer. W kolejnym kroku system pyta o używaną tokarkę,
wybierzmy wtedy TAE32N. Następnie wprowadzamy numer rysunku oraz nazwę
detalu w oknie dialogowym, widocznym na rysunku 18. Po wprowadzeniu tych
danych system przechodzi do okna z geometrią przygotówki (rys. 19).
Ponieważ przed wprowadzeniem naszego programu, wcześniej wywołaliśmy inny,
wszystkie dane dotyczące przygotówki są już przygotowane. W innym
przypadku powinniśmy wprowadzić do naszego programu zarys wałka o
wymiarach 70x100 mm. Pozostało tylko zatwierdzić przejęte parametry.
Zatwierdzenie równoważne z zamknięciem okna powoduje przejście systemu do
następnego okna - z wykazem używanych narzędzi. Tabela na początku jest
pusta. Wchodzimy do katalogu narzędzi i wybieramy nóż. W tabeli pojawi się
opis wpisanego wytaczaka (rys. 20). Kolejne okno umożliwia
wprowadzenia kodu (rys. 21). Dla początkujących ważna będzie
informacja, że program możemy podzielić na trzy części:
-
zestawienie danych określających warunki początkowe pracy (G95
G91 M 42 S1200),
-
część
główną,
-
zakończenie (M2 lub M30).
Od tego
momentu możemy wprowadzać kolejne bloki programu, oczywiście na bazie
funkcji i kodów (funkcje zrozumiałe dla systemu zestawione są w dołączonej
do programu Pomocy). W następnym numerze CADCAM FORUM przedstawimy
listę funkcji oraz ich zastosowanie na przykładzie konkretnego
programu.
Skok
na początek |